Du behöver boka din färdtjänstresa. Det kan du göra på två olika sätt:
Från den 1 februari 2026 gäller nya regler för färdtjänst.
Information om det nya regelverket
Boka och hantera din resa via appen Serviceresan
Med vår app Serviceresan eller via serviceresan.lanstrafiken.se kan du enkelt boka, ändra och avbeställa din resa dygnet runt. Appen hittar du i din appbutik och är kostnadsfri att ladda ner.
Information om vår app Serviceresan
Boka, ändra och avbeställa via Beställningscentralen
Snabba fakta om att beställa via Beställningscentralen:
- Boka din resa i god tid, gärna dagen innan.
- Förboka din färdtjänstresa mellan klockan 06.30 och 21.00 måndag-fredag samt lördag och helgdag.
- Specialfordon bör du boka helgfri måndag - fredag mellan kl. 8.00 och 16.00 dagen innan du önskar resa.
- Efter kl. 21.00 kan du ringa och boka en färdtjänstresa om du vill resa direkt.
- Du kan boka din resa tidigast 14 dagar innan önskad resdag.
- Du kan avbeställa dygnet runt.
- Behöver du ändra din resa, kontakta oss så fort du kan.
Det här behöver vi veta när du bokar din färdtjänstresa:
- Ditt namn
- Var du vill bli hämtad
- Vart du vill åka
- Om du har ledsagare eller annan medresenär
- Om du använder något hjälpmedel
- Om du har en tid att passa
- Om du vill ta med ett sällskapsdjur på resan
- Övrig information som kan påverka resan
Avgift om du inte avbeställer i tid
Det kostar 220 kronor om du bokar en färdtjänst- eller sjukresa, men inte avbeställer minst 60 minuter innan och sedan inte åker. Avgiften faktureras i efterhand. Syftet är att minska uteblivna resor och använda fordonen bättre.
Uppringd efter samtal
Som en del i vårt kvalitetsarbete kan du som reser med serviceresor komma att bli uppringd av undersökningsföretaget Ipsos. De ställer frågor om din senaste resa med oss på serviceresor. Dina synpunkter är viktiga i vårt förbättringsarbete. Vi hoppas att du vill ta dig tiden att svara på frågorna om du blir uppringd. Ipsos ringer från telefonnummer 0611-34 42 00.
Kontakt med Beställningscentralen
När du ringer vår Beställningscentral får du fem val:
- Vill du avbeställa en resa eller eftersöka ditt fordon tryck 1.
- Vill du förboka en resa tryck 2.
- Har du en synpunkt på serviceresor tryck 3. Öppet helgfri måndag, onsdag och fredag mellan klockan 10.00 och 12.00.
- Har du en fråga om en faktura från serviceresor tryck 4. Öppet helgfri måndag, onsdag och fredag mellan klockan 10.00 och 12.00.
- Vill du komma i kontakt med en färdtjänstutredare tryck 5. Öppet helgfri måndag, onsdag och fredag mellan klockan 10.00 och 12.00.
Kontaktuppgifter till Beställningscentralen
Telefonnummer: 0771 – 92 00 00
Texttelefon: 0196702507@tc.bokatolk.se
Besöksadress: Klostergatan 23, Örebro
Postadress: Serviceresor, Region Örebro län, Box 1613, 701 16 Örebro